PÆDAGOGIKUM PÅ TORNBJERG GYMNASIUM
MÅLSÆTNING FOR PÆDAGOGIKUM PÅ TORNBJERG GYMNASIUM
Læs om målsætningen for pædagogikum på Tornbjerg Gymnasium ved at klikke her
Tornbjerg Gymnasium forventer af sine kandidater i uddannelsesstilling,
- at de ønsker at være engagerede og professionelle lærere
- at de udviser åbenhed, samarbejdsvilje og ønske om at indgå i en dialog
Tornbjerg Gymnasium ønsker
- at være et attraktivt uddannelsessted for kandidater fra hele landet
- at indgå i et samarbejde med de øvrige gymnasier på Fyn om at sikre kvaliteten i uddannelsen af de kommende lærere i gymnasieskolen
- at uddannelsen af kandidater bidrager til skoleudviklingen
Ved et attraktivt uddannelsessted forstår vi en skole, som
- giver en bred og alsidig indføring i gymnasielærerjobbet
- er en frugtbar platform for kandidatens professionelle og personlige udvikling
- understøtter kandidatens udvikling til ”reflekteret praktiker
- respekterer kandidatens personlige råderum og eget potentiale i udviklingen af lærerrollen
- giver kandidaten mulighed for at erhverve de brede kompetencer, som professionen kræver
- bidrager til at der skabes sammenhæng mellem teori og praksis i pædagogikumforløbet
Ved at samarbejde med de øvrige gymnasier ønsker vi at opnå,
- at Region Syddanmark bliver et attraktivt uddannelsessted for kandidater
- at videndeling bliver en selvfølgelig del af den samlede skoleudvikling på Fyn
- at der udvikles et professionelt netværk mellem skolerne på Fyn.
Ved pædagogikum som element i skoleudviklingen mener vi:
- at den brede gymnasiefaglighed, som bekendtgørelse og vejledning for pædagogikum beskriver, er almene kompetencer hos alle lærere
- at uddannelsen af nye gymnasielærere på Tornbjerg bidrager til, at skolen er fremtidsorienteret med udviklingsmuligheder for alle lærere
Ovenstående betyder, at ALLE ansatte
- er åbne og parate til at drøfte alle forhold vedr. professionen, herunder fag, pædagogik, egen undervisningspraksis, andre skoleaktiviteter, ansættelse og løn med kandidaterne
- udviser en generel beredvillighed til efter nærmere aftale at lade kandidaterne overvære undervisning i egne klasser og drøfte denne undervisning med kandidaterne
Pædagogikumvejlederne
- indgår i en åben dialog med kandidaten, som understøtter kandidatens refleksion over sin egen og vejlederens undervisning
- er lydhør over for og respekterer kandidatens egne ressourcer og kompetencer i udviklingen af lærerrollen
- erhverver sig indsigt i pensum for teoretisk pædagogikum med henblik på at bidrage til, at der skabes sammenhæng mellem teori og praksis
- er sparringspartner for kandidaten i alle spørgsmål vedr. undervisningen og andre forhold, der vedrører lærerprofessionen
- samarbejder med kursusledelsen og kandidatens øvrige vejledere om at skabe sammenhæng og progression i kandidatens uddannelsesforløb
- deltager i evalueringen af vejledningsforløbet
- deltager i efteruddannelse for vejledere Kursusledelsen
- informerer systematisk om forhold vedr. pædagogikum
- er forpligtet til at yde støtte og vejledning i forhold til både kandidat og vejledere
- er ansvarlig for planlægning og koordinering af kandidatens samlede uddannelsesforløb
- forestår i samarbejde med kandidaten udarbejdelsen af uddannelsesplanen for den enkelte kandidat
- afholder et introducerende møde med vejlederne
- holder løbende vejlederne orienteret om kandidatens uddannelsesplan
- har indsigt i det pædagogiske udviklingsarbejde på skolen og formidler viden herom
- er tilknyttet skolens Udviklingsudvalg
- orienterer rektor om den enkelte kandidats forløb
- samarbejder med skolens ledelse om at sikre sådanne rammer på skolen, at målsætningerne for pædagogikum slår konkret igennem
- tager initiativ til evaluering af de enkelte forløb – efteruddanner sig løbende.
Ledelsen/ Rektor
- er ansvarlig for, at målsætningen for pædagogikum er tydelig for alle ansatte på skolen
- støtter op om pædagogikums implementering på skolen og dets bidrag til skoleudviklingen
- udpeger kursusledere og vejledere
- afholder et introducerende møde med kandidaterne
- afholder samtaler ink. MUS-samtale med kandidaterne
- holder løbende møder med kursusledelsen om aktuelle spørgsmål vedr. pædagogikum
- holder sig orienteret om den enkelte kandidats forløb
Faggrupperne
- inddrager kandidaten i den fælles faglige udvikling
- engagerer sig og tematiserer fagpædagogik i det faglige samarbejde
- inspirerer og understøtter kandidaterne
- skaber rum for videndeling
Udvalg
- stiller sig til rådighed for kandidaterne således, at disse kan få indblik i arbejdet i skolens demokratiske struktur
- inddrager kandidaterne i konkret udvalgsarbejde med tilhørende underudvalg, ad hoc arbejdsgrupper og projektforløb
Studievejledningen
- orienterer kandidaterne om studievejledningens arbejdsområde, samspillet mellem studievejledning og teams, samarbejdet med skolens ledelse om den enkelte elev
Tillidsrepræsentanten
- introducerer kandidaterne til overenskomsten og GL-klubben
- oplyser kandidaterne om rettigheder, pligter og muligheder